neděle 7. září 2008

Jizerskohorské pomníčky: Köhlerův a Hronův

Dnes Vám ukážu dva pomníčky, které se nacházejí nedaleko Raspenavy, resp. blízko samoty Větrov - Zátiší. A nádavkem pak přidám tzv. Hřebenový buk. Vydáte-li se z Raspenavy od nádraží k silnice, odsud doleva podél Smědé po silnici na Frýdlant a pak směrem k části U dvora a před posledními domky zahnete na cestu doprava na samotu Větrov - Zátiší, dojdete po pěkné cestě lesem k Köhlerově pomníku. V roce 1816 tu zabil padající strom dřevorubce Františka Köhlera z Raspenavy. Nebudete tomu věřit, ale historie se opakuje... Letos v březnu vyvrátila vichřice Emma jiný strom (údajně lípu), který následně pomníček rozvalil. Snad se najde někdo, kdo tento pěkný pomník znovu opraví. Souřadnice GPS (odečtené z mapy): 50°53'17.242"N, 15°5'36.159"E

A abyste měli představu o tom, jak vypadal pomník původně, vypůjčila jsem si obrázek ze serveru http://stovi.info/pomnicky/ , který se na pomníčky Jizerských hor specializuje, snad jim to nebude vadit.

Pokud od Köhlerova pomníku půjdete dále až na rozcestí se žlutou turistickou značkou u samoty Větrov - Zátiší (též Nichtovy domky, resp. rekreační středisko ÚSP Praha Krč), a tady se dáte vpravo směrem na Frydlant, dojdete k dalšímu pomníčku, tentokrát Hronovu. Podle časopisu Patron: č.1/1998: "Miloslav Hron vlastnil jeden z domků ve Větrově Zátiší. Prodal jej jistému rekreantovi. Prodej zapil ve Frýdlantu a jel společně s kolegou domů do Větrova Zátiší. Na nákladáčku vezli ještě nějaké úhelníky. Narazili do stromu a železné úhelníky prorazili kabinu a zasáhly Miloslava Hrona do hlavy tak, že byl na místě mrtev." Souřadnice GPS (odečtené z mapy): 50°53'28.39"N, 15°5'22.259"E

Nicméně - když jsme si včera pomníček prohlíželi, šli kolem dva muži, očividně místní, kteří si vyprávěli, že mladíka zasypaly klády padající z traktoru. Tak si vyberte... Zajímavé také je, že se podoba pomníčku změnila, na tom původním se tvrdilo, že Hronovi bylo v době smrti 23 let, na tom současném je to 28. let - opět dokumentuji obrázkem se serveru http://stovi.info/pomnicky/

Vydáte-li se z Větrova po žluté kolem rybníka do kopce, dorazíte po pár kilometrech k velkému rozcestníku turistických cest, u kterého stojí tzv. Hřebenový buk (v některých mapách označovaný také jako Hřebencový). Buk připomíná dávnou obchodní cestu, která tudy kdysi vedla. Je to zároveň jedna ze zastávek naučné stezky Oldřichovské háje a skály, na které najdete odpočinkový altán, poučit se ze dvou informačních tabulí a děti si mohou vyzkoušet své znalosti v poznávání stromů a jejich plodů. GPS souřadnice (odečtené z mapy): 50°52'9.801"N, 15°5'3.281"E