pátek 2. května 2008

Lavička Lukáše Rittsteina

Podivná lavička na Soukenném náměstí v Liberci - opožděné odhalení.

Loni v létě jsem poprvé zaznamenala podivný předmět, který se objevil v Liberci naproti obchodnímu domu Tesco kousek od Soukenného náměstí. Byť se dalo odhadnout, že to bude asi lavička, odhalit, co představuje, se mi absolutně nepodařilo. Zdálky mi objekt připomínal obludný párek v žemli a tak nějak nepřímo evokoval párky Ignácia J. Reillyho ze Spolčení hlupců. Při pohledu zblízka mi fantazie docházela - že by béžový kámen požírající plastikový strom? Každopádně ve mě objekt vzbuzoval (a stále vzbuzuje) spíše nepříjemné pocity, a i když už jsem si na něj zvykla, snažím se ho při procházení touto lokalitou spíše ignorovat.

 


Až včera jsem zcela náhodou zjistila, oč vlastně jde. Pokud to zajímá i Vás, čtěte dál.

Jedná se totiž o originální příspěvek do městského mobilíáře, podobný jakým je například neotřelá autobusová zastávka u knihovny, kterou dělal David Černý. Skulpturu ve tvaru lavičky, nazvanou Věčná něha, vytvořil pro změnu Lukáš Rittstein. A co má představovat? Dejme slovo autorovi: „Je to bezbranná, zlatá hmota připomínající kytovce, vyplaveného na pobřeží, držící se horizontálního umělého kmene, který se tváří jako pravý. Drží se tak jako se duše upíná na osu své existence, ale zároveň dává spočinout ve svém měkkém těle hned třem lidem najednou. Socha vyjadřuje pocit nostalgie mizející divočiny, ale může být i kapka všeobjímající, smířlivé, třeba buddhistické energie."




Takže kytovec... Nu dobrá. Oživování městského prostoru drobnými sochami a plastikami je záslužná věc, takže polykám své připomínky a těším se na nějaké další originální dílko (které se mi třeba bude líbit víc:-).

Žádné komentáře:

Okomentovat