Tahle výstava v Lázních (v Oblastní galerii Liberec) mě docela příjemně překvapila. Anna Marie Nováková a její Souznění. Příjemné obrazy, které byly namalovány pod vlivem hudby. A stejnou hudbu si může návštěvník pustit, protože autoři mu připravili na Spotify playlist. Konečně nějaký moderní způsob prezentace umění:-)
Zdenka Marie Nováková se brzy ve své kariéře rozhodla překročit hranice obraznosti a zkoumat jiné dimenze myšlení a existence, často inspirované hudbou či přírodou. Hudba hraje důležitou roli v jejím životě již od dětských let, kdy se jí dokonce aktivně věnovala. Nabízí jí způsob k vyjádření a procítění emocí. V její tvorbě hudba prostupuje přírodou a příroda prostupuje hudbou. Hudební vnímání a pocity se snaží také zachytit na plátno, kde vytváří snové kompozice. Přímá interpretace nálady naznačené hudební skladbou představuje autorčin velmi osobní náhled. Nicméně finální díla Novákové zachycují univerzální a přenositelné emoce.
Hudba je přímo časové umění; lze ji příjemně konzumovat pouze diachronně, okamžik po okamžiku, v posloupnosti. Zdenka Marie Nováková však hudbu zhušťuje do jediného okamžiku a koncentruje veškeré vnímání do pulzující záplavy barev dotýkající se hloubi našeho nitra.
Vyjádřením vztahu mezi hudební a výtvarnou kompozicí se Nováková snaží docílit určitého souznění. Souznění jako nalezení souladu, harmonie či vyrovnanosti dosahuje v několika rovinách. Souznění hudby, přírody a obrazu v jednom celku. Souznění kompozice a barev. Souznění pocitů a prožitků vlastních i cizích. Úspěšné dosažení této vyváženosti je patrné při pohledu na její obrazy, které leč nesou silné emoce, evokují něco velmi uklidňujícího a půvabného a působí svou tichou energií.
Díla ve výstavě Souznění balancující na hranici abstrakce a konkrétnosti, vytvářející až mystické pojetí přírody. Tvorba Zdenky Marie Novákové se vyznačuje intuitivním a uvolněným zacházením s barvou, spontánním výrazem a iluzionistickým prostorem. Tíhne směrem k lyrické a romantičtější abstrakci zpracované volným gestickým stylem a podobně jako Kandinsky, Klee či další slavní evropští malíři používá rytmy a barvy k dosažení harmonického celku. Novákové unikátní přístup k vrstvení a volnému stékání barev ji dovoluje imitovat samo tvoření přírody.
(zdroj: OGL)
Žádné komentáře:
Okomentovat